you're reading...
Info, LGBT, News, Sami

To Whom it May Concern… …إلى من يهمه الأمر

“I’m Gay… I’m Syrian…” is the title I gave to a series of articles that I wrote near the end of 2010, aiming at calling to find a way to direct our efforts in LGBT activism towards the somewhat easier and possible at the time, in order to be more able to tackle the hard and seemingly impossible later. They are written in Arabic, and only one of them was published on gaymiddleeast.com (GME), which I stopped working with a few weeks ago.

Under the current events, and considering the changes that Assad’s crackdown on protesters is making to the shape and structure of the Syrian community, I decided to publish them here under a separate section, adding notes sometimes and making some changes to the article at others to be more suitable for the current situation.

During the revolution time, I was more occupied with the work I was able to do for children and families in Syria. I have always had the belief that we, LGBT people, can’t actually win for ourselves any kind of freedom under oppressive regimes. Oddly enough, dictatorships always manage to direct the people anger and frustration towards other subjects. Peoples of the region always found some kind of release protesting against the USA, UK, and other countries regarding the Arab-Israeli conflict. Moreover, they have always found in the expression of their rejection to “homosexuality” and other “deviant” acts some kind of release. Dictatorships in the region managed to control that through their propaganda and with the help of the “Mosque” and the “Church”, i.e. “men of religion”.

I believe that now is the appropriate time to start raising awareness about homosexuality. Some might argue that people are more concerned about saving their lives, which is true to some extent. However, after this long time of revolution and bloodshed, I think it is important to establish that LGBT people want and need a free country that will accept them and give them their rights in the future. It is also important to highlight that LGBT people are playing an important role in all revolutions and civil movements in the region. My main concern will be directed of course towards the Syrian LGBT community, which I believe will be affected by the horrible damage that Assad regime is making to the fabric of the Syrian community.

I call here upon anyone who is interested in discussing the subject to contact me through any means they deem appropriate, especially those who are more interested in helping the LGBT community rather than in fund-raising.

Love,
Sami

Facebook: http://facebook.com/samy.hamwi
Email: syriangayguy@gmail.com
Twitter: http://twitter.com/syriangayguy

“أنا مثليّ… أنا سوريّ…” هو ما عنونت به مجموعة من المقالات التي كنت قد كتبتها في نهاية العام 2010، والتي كنت أهدف من خلالها إلى اقتراح إيجاد طريقة لتوحيد جهودنا كناشطين في مجال حقوق المجتمع المثلي وتوجيهها نحو العمل على ما هو متاح وممكن حالياً، مما سيسهل علينا لاحقاً العمل على ما هو صعب وشبه مستحيل لاحقاً.

كتبت هذه المقالات باللغة العربية، وقام موقع “غاي ميدل إيست” بنشر إحداها، لكنني توقفت مؤخراً عن التعامل مع هذا الموقع، وارتأيت أن الوقت قد حان للبدء في نشرها، خاصة بعد أن بدأت عمليات القمع الوحشية التي يقوم بها نظام الأسد المجرم، بإحداث جراح عميقة وآثار سيئة على شكل وطبيعة المجتمع السوري، والتي يحتاج التعامل معها بعد سقوط النظام إلى معاناة وصبر كبيرين.

سأقوم بنشر المقالات في قسم منفصل أسميته “يا عربي“، مع محاولة جعلها متصلةً أكثر بالواقع الحالي إما عبر وضع ملاحظات أو تعليقات عليها، أو عبر إعادة صياغتها بما يتناسب والأحداث الراهنة.

لقد منعني انشغالي بأعمال كثيرة كنت أقوم بها لصالح العائلات والأطفال المتضررين من عمليات جيش نظام الأسد من التركيز على النشاط في مجال حقوق المجتمع المثلي، لأنني كنت دوماً أؤمن أن مجتمعنا المثلي لا يمكن أن ينال حقوقه في ظل نظام قمعي، خاصةً وأننا جميعاً كعرب نعرف ما كانت تقوم به أنظمتنا من محاولات لتركيز غضب شعوبها في اتجاهات تمنعهم من المطالبة بحقوقهم المواطنية، وتدفع بهم باتجاه تنفيس غضبهم باتجاهات مختلفة، كالصراع العربي الإسرائيلي أو تأجيج نزعات رهاب المثلية عبر استخدام الكنيسة والجامع لهذه الأغراض.

لعل الوقت قد حان لأن نقوم بتوعية المجتمعات العربية بشكل عام أن المجتمع المثلي يؤمن بأنه لن ينال حقوقه إلا في دول يتمتع كافة مواطنيها بحرياتهم، وإيجاد طريقة عبر الوسائل المتاحة للتدليل على أن نشطاء المجتمع المثلي في المنطقة كانوا دوماً يشاركون بفعالية في جميع حركات التحرر وحركات المجتمع المدني في المنطقة، وبالطبع سأولي من مكاني الاهتمام الأكبر بالمجتمع المثلي السوري، الذي أرى أنه سيتأثر بشكل كبير بالضرر الذي أحدثه قمع نظام الأسد في نسيج المجتمع السوري.

أدعو هنا كافة الناشطين والناشطات في مجال حقوق المثلية أن يتصلوا بي لتبادل الآراء والأفكار حول ما يمكن تقديمه لخدمة مجتمع المثليين العرب في المنطقة، وأخص في طلبي الناشطات والناشطين الذين يولون اهتماماً لخدمة المجتمع المثلي ومساعدته أكثر من اهتمامهم بالبحث عن وسائل جذب التبرعات. فلقد كنت دوماً محبطاً من انصباب جل الاهتمام لدى المنظمات غير الحكومية في المنطقة نحو زيادة حجم التبرعات التي تصلها، مما يجعلها تهمل في أحيانٍ كثيرة الجانب الداعي لوجودها في الأساس، ألا وهو الخدمة، والمساعدة، والتوعية.

كما أطلب من كل من يريدون مهاجمة الدين الامتناع عن محاولاتهم تلك، فبرغم كوني لا ديني التوجه، إلا أنني أعتقد أن أحد أكبار الأخطاء التي يمكن أن نقع بها كنشطاء في مجال حقوق المثلية أن نربط مطالبتنا بحقوقنا بالهجوم على الدين، لأن ذلك سيتسبب بردود أفعال كبيرة لدى المجتمعات التي نعيش ضمنها، ستؤثر سلباً على عملنا.

مع كل المحبة…
سامي

 syriangayguy@gmail.com
http://facebook.com/samy.hamwi
http://twitter.com/syriangayguy

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tip Box!

Working solely on tips!

CC

Creative Commons License

Permissions beyond the scope of this license may be available at SyrianGayGuy@gmail.com.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

BDS

Sami’s Archives

%d bloggers like this: